MINGGU KETIGA BELAS ( 9 September - 13 September 2013 )

Assalamualaikum ~

Alhamdulillah kini telah masuk minggu ke 12 saya berada di Pertubuhan Peladang Pontian. Aktiviti mingguan yang dijalankan pada minggu ini ialah melibatkan diri dalam Timbangtara Mahkamah PPK Pontian Selatan. Saya juga ditugaskan menaip surat perjanjian bagi defendan setelah selesai perbicaraan. Timbangtara dijalankan bagi membicarakan ahli- ahli pertubuhan yang berhutang serta mempertimbang jumlah yang mampu dibayar semula.



Hakim





Plaintif dan defendan




Kemahiran dan pengetahuan yang saya perolehi sepanjang minggu ini ialah memahami bagaimana cara bagi Timbangtara dijalankan . Kemahiran lain yang saya dapati juga bagaimana surat- surat pengakuan dan perjanjian dibuat.


Kesannya, saya lebih banyak berfikir walaupun tidak masuk ke mahkamah secara realiti tetapi timbangtara menggunakan konsep sebagaimana perbicaraan di mahkamah.


Teriam Kasih :)

No comments:

Post a Comment