MINGGU KESEBELAS ( 26 Ogos - 31 Ogos )

Assalamualaikum ~




Alhamdulillah telah masuk minggu ke 11 saya menjalani Latihan Industri di Pertubuhan Peladang Kawasan Pontian Selatan. Pada minggu ini saya telah ditugaskan oleh Pengurus Pemasaran saya untuk menggantikan kerani am yang bercuti untuk menjaga pusat timbang.  Jarak dari pejabat ke pusat timbang Serkat adalah lebih kurang lebih kurang 64 KM. 



Alat timbang digital 



Catatan berkaitan pengambilan sawit serta cara pengiraan



Pada minggu yang sama juga saya telah diarahkan untuk menjaga pusat timbang Tenggayun, Pontian. Jarak dari pejabat ke pusat timbang Tenggayun adalah lebih kurang 24 KM.

Peti simpanan duit serta duit gaji dan upah yang akan dimasukkan ke dalam sampul coklat




Kertas nama- nama orang yang akan menerima gaji dan upah sawit setiap bulan




Kemahiran dan pengetahuan yang didapati sepanjang minggu ini ialah memahami bagaimana kerani di pusat timbang bekerja. Saya juga mempelajari cara- cara sawit ditimbang dan pengiraan tan beserta cara membayar upah dan gaji mengikut tan sawit.



Kesannya, saya lebih tetliti dalam menguruskan hal kewangan kerana saya juga bertanggungjawab dalam membantu mengira gaji dan upah.


Terima Kasih :)








No comments:

Post a Comment