LAPORAN TEKNIKAL


Saya telah diberi tugas untuk menguruskan fail baucar setiap bulan bagi pejabat dan menjaga di bahagian pusat timbang.


Pengurusan Fail Baucar 

Pengurusan fail baucar dilakukan setiap bulan. Pada setiap hujung bulan, seorang staff akan ditugaskan untuk mengambil baucar dari pusat timbang Tenggayun atau Serkat ataupun baucar dikeluarkan melalui urusan di pejabat sahaja. Selepas baucar dikeluarkan dan diterima, maklumat pada baucar akan dimasukkan ke dalam Sistem Pertubuhan Peladang. 

Baucar tersebut kemudiannya akan dicetak semula kerana ia memerlukan cetakan komputer dan bukannya tulisan tangan. Beratus baucar perlu disiapkan dalam sehari kerana pada setiap hari baucar akan dikeluarkan kerana berlakunya urusniaga pada setiap hari.

Fail baucar perlu disediakan dan dilabelkan dengan bulan- bulan tersendiri contohnya Baucar Bulan 'Oktober 2013'

Baucar yang telah siap ditandatangani dan dicop pengurus besar, pegurus perakaunan dan cop pegawai berkaitan perlulah disusun masuk ke dalam fail mengikut nombor baucar dalam turutan menaik mengikut kepadatan fail. Jika fail telah penuh, fail yang lain pula perlu digunakan untuk menyusun baucar.


Kendalian Pusat Timbang


Pada setiap 7 haribulan pada setiap bulan saya diarahkan untuk bekerja di luar pejabat. Ini kerana saya perlu membantu kerani di pusat timbang menguruskan hal gaji dan upah sawit. Semasa berada di pusat timbang, saya diarahkan untuk menguruskan sepenuhnya mengenai pusat timbang. 

Apabila 7 haribulan tiba, orang- orang dari kalangan bekerja sawit akan datang ke pusat timbang untuk mengambil upah sawit mereka. Saya akan meminta Pengurus Pemasaran saya untuk pergi ke bank dan mengambil duit sebanyak jumlah yang akan saya nyatakan seperti RM 50 ribu. Apabila duit diterima, saya akan megira semula duit tersebut dan kemudiannya dimasukkan ke dalam sampul mengikut jumlah gaji dan upah mereka. Gaji dan upah mereka mengikut kepada tan sawit yang dihantar oleh mereka pada setiap hari dan ditimbang di pusat timbang.

Duit yang diambil perlulah ditandatangani sebagai pengesahan mereka telah menerima duit tersebut. Resit tersebut kemudiannya akan diserahkan kepada bahagian perakaunan di pejabat utama.

1 comment:

  1. TINET TINET TINET TINET TINET TINET TINET TINET TINET
    TINET TINET TINET TINET TINET TINET TINETTEN TINET TINET TINET 나주 출장마사지 TINET 경상남도 출장샵 TINET TINET TINET 보령 출장샵 TINET 세종특별자치 출장샵 TINET TINET TINET TINET TINET titanium wire TINET

    ReplyDelete