DAPATAN DAN CADANGAN


Secara amnya, latihan industri yang telah saya jalankan selama enam bulan dari 17 Jun 2013 sehingga 1 November 2013 di Pertubuhan Peladang Pontian telah mencapai objektif sebenar atihan industri mengikut kehendak pengurusan Politeknik Mersing bagi setiap pelajar yang menjalani Latihan Industri samada pada peringkat sijil atau pun diploma.

Tujuan utama komen ini bukanlah bertujuan untuk mendedahkan keburukan dan kelemahan syarikat. sepanjang saya menjalankan latihan industri di syarikat tersebut, tetapi adalah untuk pihak syarikat memperbaiki segala kelemahan dan kekurangan yang ada semasa pelajar menjalani latihan industri agar latihan yang di jalankan mencapai kepuasan bersama, antara pelajar dan pihak syarikat.




Dapatan


Terdapat beberapa pendapat dan pandangan untuk saya utarakan kepada organisasi. Antaranya ialah :-

  1. Komen yang pertama yang saya rasa amat penting bagi kemudahan semua pihak adalah cara pengurusan surat masuk. Sering berlaku kehilangan surat dan terlalu ramai yang hendak mengendalikan urusan surat sedangkan urusan surat terima dan keluar adalah di bawah kawalan pihak pentadbiran.                                                                   
  2. Fail yang sepatutnya tidak dimasukkan ke dalam rak yang disediakan kerana label yang lama dan telah pudar tidak digantikan.

                                                                                                                                              

Cadangan


  1. Surat yang diterima sepatutnya perlu difotostat bukan sahaja satu salinan malahan lebih dan surat kemudiannya perlu diletak ke dalam satu fail pada hari tersebut. Surat kemudian perlu terus di cop dan dimasukkan ke dalam bilik pengurus besar supaya tidak hilang.                                                                                                                                                
  2. Label pada rak fail perlu digantikan dengan yang baru dan untuk mengelakkan cepat pudar kertas perlulah di 'liminated' dan di stapler supaya tidak cepat tanggal

No comments:

Post a Comment